2048? Wat?

Recent nog eens door een appstore gegransduind! Op Android, en later -uit sympathie en erkentelijkheid- ook nog eens door de appstore van Apple. Valt mijn oog nu toch in beide winkels op 2048? Een puzzelspel. Alweer. Aanbevolen door de redactie? Yeah, sure.

Maar kom, we hebben een goed humeur en -ik durf het bijna niet te zeggen- sinds enige dagen ook af en toe een beetje vrije tijd. Downloaden en installeren die handel. Een schuifspel. Loopt vlotjes. Links, rechts, boven en onder. Meer kan je er niet mee doen. In een Matrix van 4 op 4 start je met twee blokjes met waarde twee. Per keer dat je schuift komt er een extra blokje bij. Door twee gelijkwaardige blokjes tegen elkaar te meppen lijken ze wel te fusioneren tot het dubbele. Niets moeilijks aan tot nu toe. Mijn peuters kunnen het ook, zij het iets minder bewust van het doel. Dat doel van het spel, een blokje toveren van 2048.

Het moet van “PONG” geleden zijn dat een spel zo eenvoudig en zo geniaal is. Het speelt lekker weg. En hoewel ik er nog niet in geslaagd ben om nog maar in de buurt te komen van 2048, heb ik mezelf al kostelijk vermaakt. In een vlaag van zelfoverschatting meende ik dat het spel niet uit te spelen valt. Want na pakweg honderd pogingen kan ik niets anders dan vaststellen dat mijn grootste blokje tot nu toe 512 was alvorens ik mezelf in de soep schoof. Game over. Try Again? Yeah, eentje dan, om het af te leren. Tijdens een andere bui van zelfoverschatting (het overkomt me wel vaker) poneerde ik dat mijn record van 5240 waarschijnlijk het hoogst haalbare is met een IQ dat 130 niet overstijgt.

“Wat doe je?” vraagt ze. “Spelletje spelen. Moeilijk spelletje, hoor!” antwoord ik. Drie van haar pogingen later vraagt ze: “Hoeveel was jouw topscore?”
“5240!”
“Ik zit aan 7000 en nog wat, leuk spelletje.” zegt ze volstrekt onschuldig en charmant, terwijl haar elegante vinger over gorillaglas strijkt.

En dat is het moment waarop ik besluit om me terug te trekken op toilet, en ik neem mezelf voor er niet meer af te komen voor die verrekte 2048 geclaimd territorium is.

Voor het overige is het hier best gezellig op een doorsnee zondag avond.

Hieronder kan je overigens zien dat het -mits de nodige discipline en strategie- helemaal niet zo onmogelijk is om veel punten te halen. Een blik op de hall-of-fame laat me helemaal op een imbeciel lijken. Scores van 2 miljoen en meer verdringen elkaar aan de top van de rangschikking.

2048

http://gabrielecirulli.github.io/2048/

Geef een reactie

