Een familiewagen kiezen doe je zo…

Het antwoord op deze prangende vraag komt, beloofd. Maar sta me toe u even terug mee te nemen in de tijd, naar iets meer dan drie jaar geleden om precies te zijn.

Terug in de tijd

Drie jaar geleden was onze toenmalige auto op zijn laatste West-Europese benen aan het lopen. Hoewel hij technisch nog in orde was, waren er een paar dingen die we onhebbelijk vonden. Bovendien kwam de autokeuring na vier jaar zoeken plots tot de conclusie dat de pas vernieuwde banden waarop mijn auto stond illegaal waren. Hoewel het exact dezelfde maten waren als de rubbers van voorgaande jaren, was de afwijking op de standaard maat nu plots niet meer reglementair.

BigWheels2

Iedereen die het ooit geprobeerd heeft, weet dat er met de mannen van de autokeuring niet te discussieren valt. Begrijpelijk, het is ook hun job niet. Maar ik had met mijn renault megane te veel meegemaakt om hem zomaar naar de slechtbank te laten voeren door een stelletje techneuten met de onverzettelijkheid van een doorsnee bureaucraat. Helaas had ik al snel door dat mijn vriendelijk protest nergens toe zou leiden.

Out with the old, in with…

Omdat ons gezin rond die periode ook in fase van volle expansie verkeerde, leek het geen verkeerd idee om de bittere bandenpil te slikken en uit te kijken naar een groter model. Dat groter model vonden we in de opel astra van de vierde generatie. Breakversie alstublieft. Grote koffer, economische motor en airco voor de moordende zomers. Check. We kregen een mooie overnamepremie voor onze Mégane. De belofte dat hij naar Kroatië zou gaan maakte het afscheid minder zwaar. Vaarwel dierbare vierwieler! Out with the old, in with the (not so) new:

 

astra

De drie daarop volgende jaren waren niet half zo ideaal als we ons hadden voorgesteld. Zo goed als alles wat vervangen kan worden aan een auto werd vervangen. Ik bespaar u me veel plezier de details van de stapel facturen die ik zorgvuldig heb bijgehouden. Alleen is het relevant om te vermelden dat we na anderhalf jaar al dachten dat het niet meer de moeite was om hem op te lappen. Alleen is de stap om nog een keer 1000 euro neer te tellen een makkelijker te nemen hindernis dan een nieuwe wagen te kopen. We bleven de beslissing voor ons uitschuiven en dat zorgde ervoor dat we vaker langs de kant van de weg stonden om europ assistance te bellen (“Dépanage aub. Ja, wij alweer, inderdaad) dan dat we op de weg aan het rijden waren. Enige zin voor overdrijving is me hier evenwel niet vreemd.

Een lang verhaal kort gemaakt: Eind april van dit jaar was het punt gekomen dat we het echt niet zagen zitten om opnieuw te investeren in de auto die ons al zoveel geld had gekost.

Autoshoppen:

Een heilig moment voor de meerderheid van autominnend vlaanderen -mezelf inclus- brak aan. Niets is zo leuk om de showrooms af te schuimen op zoek naar een nieuwe auto. De gedachte dat we voor minstens een paar jaar verlost zouden zijn van onvoorziene kosten voelde als een warme chocomelk in de winter. De obligatie excel tabel werd opgesteld en potentiële nieuwe voertuigen werden stuk voor stuk gescreend op opties, looks, vermogen, verzekering, prijs, kleur en nog meer van dat fraais.

Het was evenwel ontnuchterend om vast te stellen dat de prijs onderaan de tabel nog steeds een nekslag was voor ons gezinsbudget. Kleiner en goedkoper betekende minder praktisch. Meer ruimte betekende consequent dat de prijs met een paar maandlonen naar boven ging. De wetten van de autoverkoop zijn voorspelbaar maar bikkelhard.

Kijk, foto’s zeggen meer dan 1000 woorden.

Dit is wat ik wilde:

Wiesmann-GT_MF5

Dit is wat zij wilde:

espace

Dit is wat wij wilden:

volvo-v70

Dit is wat we konden betalen:

lada

 

Er heerste een schijnbaar onoverwinnelijk spanningsveld tussen onze wensen en wat we wilden betalen. Toen ik nog jong was, en het Roemeense zustermerk van Renault zijn intrede maakte in ons land, heb ik met een uitgestreken gelaat tegen mijn ouders gezegd: “Koop wat je wil, maar met een Dacia zal je over mijn lijk uw oprit moeten oprijden.” Ik was nog jong toen, en ik vond dat er grenzen waren aan het fatsoen die niet overschreden konden worden. Onder geen beding.

Het ei van Columbus is eigenlijk een auto:

Neem -om er vanaf te zijn- tien jaar later, en ik bevond me in de renault garage terwijl ik door voorruit van de Dacia Lodgy tuurde. Het gebrek aan zijdelingse airbags heeft mijn reputatie gered en gaf me de perfecte voorzet om over te schakelen naar Renault. Met de veiligheid wordt niet gesold en al zeker niet met de veiligheid van onze bloedjes.

Twee uur later hadden we er een testrit opzitten en hebben we de bestelbon getekend voor de auto die ik nooit voor mogelijk achtte. Hij heeft ruimte zat, ziet er behoorlijk fris uit, heeft een prettige motor en heeft een aantal opties die het verschil maken. Vliegtuig opbergvakken!

Aanschouw onze gezinswagen voor minstens de komende vijf jaar: een auto die alles heeft wat we zochten en die bovendien betaalbaar is:

renault_kangoo

Over de looks valt te discussiëren, maar dat is met alles zo. Over al de rest is geen discussie mogelijk. Met hetzelfde uitgestreken gezicht als -pakweg- tien jaar geleden, zeg ik u: dit is de ideale gezinswagen. Hij is ruim genoeg om een buggy te vervoeren zonder hem te moeten opplooien. Hij is zo zuinig dat je vergeten bent hoe je moet tanken tegen de tijd dat de brandstoftank leeg is. Het licht in het interieur is aanhoudend verfrissend, de rijhouding is comfortabel, de schuifdeuren achteraan niets minder dan een redding voor elke ouder die meer dan een keer per week kinderen moet in- en uitladen. De rijtaksen zijn verwaarloosbaar, en de algemene kosten van het rijden een flink stuk minder dan onze oude rammelbak in het verkeer houden. Neen, 150 op de snelweg zal je met deze wagen niet doen. Maar geloof me, dat wil je ook niet. Dit is een familiewagen. Met deze auto wil je gezien worden met de jengelende koters op de achterbank, de frigobox in de koffer en de GPS ingesteld richting kust. Deze auto is een statement naar de anderen, het is de uitdrukking van een engagement: “mijn gezin komt op de eerste plaats!”

Een gedachte over “Een familiewagen kiezen doe je zo…

Geef een reactie

